Kappersmateriaal was te duur voor Sigrid

Het verhaal van Sigrid

Sigrid, die op haar twaalfde wilde leren voor kapper. Maar dat ging niet. Ze kon niet starten want de koffer met scharen en borstels en oefenpoppen was te duur. Dus volgde Sigrid een kantooropleiding, maar dat lag haar niet, en ze probeerde nog wat anders, en nog wat anders. Zolang het maar goedkoop was. Kapster is ze nooit geworden, terwijl dat plan toch echt niet zo waanzinnig was. Maar blijkbaar wel te duur.

Een koffer met scharen is te duur, niet alleen voor Sigrid maar voor vele kinderen.

Kinderen in armoede hebben de meest uiteenlopende gaven en talenten, maar één ding hebben ze allemaal geleerd en kunnen ze best van al: zwijgen. Dat zullen ze maandag ook doen, als de juf met de beste bedoelingen vraagt hoe de vakantie is geweest. Ze zullen luisteren naar de verhalen, over zeilkampen en ponykampen, over Disneyland Parijs, over tropische stranden en hotels met zwembaden, van Bali tot de Beekse Bergen. Het is iedereen gegund, echt, en ik hoop dat er geen blauwalg in het water zat, of kwallen in de zee, dat er nergens muggen waren en niemand in een bosbrand heeft gezeten.

Maar achteraan in de klas zit er een Sigrid die op haar lip bijt, naar het plafond kijkt of naar haar versleten schoenen. En die droomt van kapsels.

Ze zijn met veel, maar ze zijn stil en niemand ziet ze nog.

Kinderen zaten in de zomervakantie vaak in de speeltuin van de pop-up zomerbar, waar het zo gezellig en zo gemoedelijk was en waar hun ouders met andere ouders ‘kubden’ bij een mojito of een cuba libre. Maar Sigrid was daar niet, en ook haar ouders niet. Ten eerste omdat ze door omstandigheden maar één ouder heeft, ten tweede omdat een mojito negen euro vijftig kost, een cuba libre evenveel. Dus blijven Sigrids onder de radar…

Al deze citaten komen uit een brief die Professor Europese politiek Hendrik Vos (UGent) reeds in 2018 schreef aan Johan Van Biesen, voorzitter van de Vereniging Schulden op School. De volledige brief kan je lezen op de website van Radio 1 en hoewel hij reeds dateert van vóór de corona-pandemie is de problematiek alleen maar toegenomen en dus nog o-zo actueel. Daarom delen we hem hier met jou.

Maar ook goed nieuws!

Dit is iets wat we met Stichting Robin écht wel de wereld kunnen uithelpen. Samen kunnen we voldoende individuen én bedrijven inspireren om hun duit in het zakje te doen. Samen met onze supporters én partners, bouwt Stichting Robin één structureel en eenvormig systeem waarin alle deelnemers elkaar versterken. Met één loepzuiver doel, namelijk: ervoor zorgen dat schoolkosten voor een kind in armoede géén hinderpaal meer zijn om de cyclus van armoede via het onderwijs te doorbreken zodat ook zij helemaal tot bloei kunnen komen en er iets heel moois van maken voor zichzelf en voor de mensen om zich heen. Hoe meer mensen aan die kar trekken, hoe sneller ze gaat rijden.