Meer ademruimte aan het begin van het schooljaar – Het verhaal van D.

Ik ben D., een 41-jarige alleenstaande moeder die samen met mijn bijna 14-jarige zoon aan de kust woont. Vroeger werkte ik als operatiekwartier-verpleegkundige, maar door chronische aandoeningen ben ik al jarenlang invalide.

Sinds 2020 heeft ons leven een moeilijke wending genomen door intrafamiliaal geweld, waardoor we te maken kregen met hoge medische en juridische kosten. Hierdoor blijft het een uitdaging om financieel rond te komen met alleen een ziekte-uitkering.

“De Robin-pas is voor ons een echte levenslijn.“

Ik kwam met de Robin-pas in aanraking toen mijn zoon begon aan het eerste middelbaar, via een flyer die de school had meegegeven. Sindsdien hebben we de pas elk jaar kunnen gebruiken, en het verschil is enorm. Dankzij de financiële steun kunnen we niet alleen de hoge schoolkosten, zoals boeken en uitstapjes, beter dragen, maar biedt het ook wat ademruimte voor andere zaken.

Het is een geruststelling om te weten dat er hulp is, zodat we ons niet voortdurend zorgen hoeven te maken over de eindjes aan elkaar knopen.

Bij het bestellen van schoolboeken maakt de Robin-pas het proces eenvoudig; de korting wordt direct verrekend, wat meteen zorgt voor een lagere factuur. Dit geeft ons net dat beetje extra ruimte om bijvoorbeeld een leuke activiteit te doen op de laatste vakantiedag.

Voor ons gezin is de grootste waarde van de Robin-pas de rust die het brengt. We zijn dankbaar voor de steun en zijn blij om bij de Robin-familie te horen.

“Ik moedig andere ouders in soortgelijke situaties aan om de Robin-pas aan te vragen zonder schaamte.”

Elk kind verdient goed onderwijs, en de pas helpt hen een betere toekomst tegemoet te gaan. Ik zou Stichting Robin willen aanmoedigen om hun naamsbekendheid te vergroten, bijvoorbeeld via jeugdactiviteiten, zodat meer gezinnen kunnen profiteren van deze geweldige ondersteuning.

Dankjewel aan Stichting Robin voor alles wat jullie doen. Op een dag, wanneer onze financiële situatie beter is, hoop ik ook een bijdrage te kunnen leveren om anderen te helpen zoals jullie ons hebben geholpen.

Deel jouw verhaal

Ben je zelf al in aanraking gekomen met armoede (als ouder, leerkracht, (mede)leerling…)? Deel hier jouw verhaal.