STEUN EN HELP KINDEREN IN ARMOEDE AAN EEN GEZONDE LUNCH OP SCHOOL

Kinderen die in armoede leven, in België maar liefst 300.000 kinderen (!), lopen een groter risico op voedselonzekerheid, wat betekent dat ze niet altijd toegang hebben tot voldoende voedzaam voedsel. Dit kan leiden tot kinderen die zonder ontbijt naar school gaan of (vaak stiekeme) lege brooddozen.

Een lege maag heeft directe en ernstige gevolgen voor de prestaties van kinderen op school:

• ConcentratieproblemenHongerige kinderen hebben moeite om zich te concentreren en zijn sneller afgeleid.
  • Minder Energie: Gebrek aan voedsel leidt tot een gebrek aan energie, wat het moeilijk maakt om actief deel te nemen aan lessen en andere schoolactiviteiten.
  • Invloed op Schoolprestaties: Honger heeft een negatief effect op de cognitieve functies, wat resulteert in lagere scores op tests en minder goede schoolresultaten.

Sinds de oprichting van Stichting Robin hebben wij ons ingezet om kinderen te ondersteunen bij het betalen van hun schoolkosten. Stichting Robin heeft zich in eerste instantie gefocust op schoolkosten (initieel boeken, later ook technische leermiddelen). Nu willen we verder gaan en breiden we uit naar onder andere voeding.

Vanaf september starten we enkele pilootprojecten op in samenwerking met Compass Group Belgium en hun dochterbedrijf Scolarest. Deze projecten zullen plaatsvinden in 29 Robin-scholen en zijn specifiek gericht op 400 kinderen die gebruikmaken van een Robin-pas type 2.

Dankzij dit pilootproject kunnen deze kinderen dagelijks genieten van verse soep met een stokbroodje voor slechts €1 en krijgen ze bovendien 25% korting op warme, gezonde maaltijden in het schoolrestaurant. Hier zullen de kinderen dus tussen €1 – €3 betalen voor een gezonde maaltijd, wat in lijn ligt met wat ouders in deze kwetsbare context aangeven als haalbaar en betaalbaar.

Uit studies blijkt namelijk dat ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie niet allemaal vragende partij zijn voor gratis maaltijden op school. Het liefst willen ze zelf kunnen betalen voor een schoolmaaltijd. En wij willen hen daar graag een extra duwtje in de rug geven.

In het lege-brooddozen-onderzoek stellen deze ouders zelf voor om een betaalbare prijs te hanteren, voor hen een prijs tussen 1 en maximaal 3 euro voor een warme maaltijd.

❤️ Doneren doe je eenvoudig via deze knop en wij zorgen ervoor dat deze kinderen een startbedrag van €100 ontvangen op hun restaurantpas!

Deze actie loopt van tot en met 31 oktober – help je mee om onze kinderen een duwtje in de rug te geven?

❤️ Deze actie delen? Deel met je eigen netwerk en via sociale media!