Hier gaan we voor...

ALLE KANSEN voor ELK KIND in het ONDERWIJS

Wij hebben een prachtig onderwijssysteem in ons land en Robin wil dat elk kind hier het maximum uit kan halen. Robin bouwt een structurele manier om dit mogelijk te maken, waarbij hoge schoolkosten voor geen enkel kind nog een barrière zijn.

0 toegekende Robin-passen

In ons land mag geen enkel kind in armoede nog afgeremd worden door een schoolfactuur.  De weg is lang maar we gaan daar samen iets aan doen.

0 deelnemende scholen

Het armoedebeleid in ons onderwijssysteem is erg versnipperd, maar om elk kind te bereiken, trekt ROBIN zoveel mogelijk scholen mee.

0 deelnemende leverancier

Op de schoolfactuur staan heel wat verschillende kosten. Om ons doel te realiseren trekt ROBIN zoveel mogelijk leveranciers van het onderwijs mee.

Alle kansen voor elk kind in het onderwijs!

Robin bouwt een structurele oplossing

Waarom?

Ons onderwijssysteem is wel héél sterk, maar niet volmaakt. Via onderwijs bieden we kansen. Kansen voor elk kind om z’n grenzen te verleggen, met z’n talenten aan de slag te gaan en iets heel moois te maken van al het potentieel waarmee het geboren is.

Jammer genoeg groeit in ons land bijna 1 op 5 kinderen op in een gezin in armoede. Vaak hebben deze kinderen op 1 september niet de verplichte leermiddelen, hand- of werkboeken om de lessen te volgen, en bouwen ze vanaf dag 1 een leerachterstand op die na een tijdje onoverbrugbaar is. Deze kinderen zijn mysterieus ziek wanneer er buitenschoolse activiteiten zijn, of krijgen in de winter géén kom warme soep, gewoon omdat hun ouders in het moeilijk hebben om de schoolrekeningen te betalen. Naast het stigma en de mogelijk permanente deuk in zelfvertrouwen, hebben deze voorbeelden vaak een nefaste impact op de mate waarin de betrokken kinderen uit ons onderwijs kunnen halen wat er eigenlijk voor elk van hen in zit.

De kostprijs van een studierichting mag niet de bepalende factor zijn in de studiekeuze! Nochtans is dat voor vele ouders te vaak doorslaggevend, en niet de talenten of de interesses van zoon/dochter.

“Er bestaan vele organisaties die het probleem in kaart brengen en aanbevelingen voor anderen formuleren. Met Stichting Robin willen we er nu ook op een structurele manier iets aan doen!”

– Wouter Cauwenbergh, mede-oprichter Robin

0 %

“De kansarmoede-index voor het Vlaamse Gewest blijft al bijna 10 jaar onafgebroken stijgen.”

1 %

“In Wallonië leeft meer dan één inwoner op vier in een huishouden dat het risico loopt op armoede of sociale uitsluiting.”

Liefst 7 op 10 secundaire scholen worden geconfronteerd met openstaande schoolfacturen. Met de erg beperkte middelen die ze hebben, zoeken deze scholen ook naar oplossingen om de rode cijfers te vermijden of weg te werken. Tal van organisaties begeleiden scholen hierbij om de problemen in kaart te brengen en aanbevelingen te formuleren.

“Ouders met openstaande schoolfacturen krijgen helaas ook vaak te maken met incassobureau’s, wat de problemen voor hen en hun kinderen alleen maar erger maken!”

– Philip Vermeylen, mede-oprichter Robin

Stichting Robin brengt scholen, ouders van alle leerlingen en toeleveranciers van allerlei goederen & diensten aan scholen bij elkaar, om samen de oplossing vorm te geven. Robin gelooft niet in het gratis-model maar structureert op natuurlijke manier de solidariteit onder alle betrokkenen om zo een structurele oplossing te bieden aan die Belgische kinderen in armoede die wat extra hulp kunnen gebruiken.

Ik wil meedoen!

... als SCHOOL

We willen zoveel mogelijk Belgische scholen mee aan boord. Ontdek hier hoe ook jouw school ROBIN kan inschakelen.

... als LEVERANCIER

We willen iedereen die ook maar iets aan een school levert mee aan boord. Ontdek hier wat jouw rol als leverancier kan zijn.

... als OUDER

We willen alle ouders in ons land mee aan boord. Elke ouder kent wel een Robin. Ontdek hier hoe jij ook kan meedoen.

Wil je op de hoogte blijven?

Sta jij achter het doel van Robin? Dan wil je vast en zeker op de hoogte blijven van alles wat Robin onderneemt en welke stappen we zetten om alle kinderen in dit land te geven wat ze verdienen: gelijke kansen in het onderwijs. Laat uw e-mailadres hier achter, en we nemen u graag op in onze mailinglijst.

Onze partners